Własna firma – od czego zacząć? (cz. 2)

Pozyskiwanie klientów

Rozpoczynając pracę na własny rachunek, jednym z najważniejszych kroków jest znalezienie klientów.

Sposób ich pozyskiwania będzie różny przede wszystkim ze względu na to, jaki ma być sposób działania Twojej firmy:

Stacjonarny (np. działalność handlowa) lub lokalny (np. usługi z dojazdem do klienta)- w tym przypadku najlepiej sprawdzi się tzw. poczta pantoflowa, czyli działanie z tzw. polecenia; wizytówka w Google, a także reklama w social mediach – tu możesz poprosić znajomych lub rodzinę o udostępnienie twojego profilu. Ważne są również pozytywne komentarze na Twojej stronie, dlatego warto każdego klienta poprosić o napisanie opinii. Twoimi pierwszymi klientami mogą być również Twoi bliscy, jednak pamiętaj aby unikać osób, który nie są Ci przychylne (w tym przypadku zastosowanie może mieć przysłowie, że z „rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach”).

Zdalny – (sprzedaż wysyłkowa, usługi świadczone elektronicznie np. projektowanie stron internetowych, obsługa social mediów) – w tym przypadku zdecydowanie warto postawić już wyłącznie na reklamę w Internecie. Zamiast ogólnej reklamy, warto spróbować dotrzeć precyzyjnie do grupy docelowej. Tzn. zareklamować się na dotyczących danej branży forach lub grupach na Facebooku.

Jeżeli jesteś gotowy/a na pewne wydatki możesz również założyć konto na stronach pośredniczących pomiędzy wykonawcami usług, a klientami (np. Fixly, Useme itp.)

Umowa

Każde świadczenie usługi lub sprzedaż towaru wiąże się z zawarciem umowy między przedsiębiorcą, a klientem. W wielu przypadkach jest to umowa ustna. Kiedy jednak klient np. nie chce Ci zapłacić, taka umowa niestety może okazać się niewystarczająca aby wyegzekwować swoje prawa.

Dowodem na zawarcie umowy może być również korespondencja elektroniczna. Dlatego umawiając się z klientem zawsze warto poprosić go o przesłanie adresu, daty i godziny SMS-em, zamiast załatwiać wszystko np. przez telefon. Dzięki temu Ty nie musisz mieć ze sobą zawsze długopisu i kartki aby zapisać dane klienta (masz wszystko w telefonie), a dodatkowo dysponujesz tez dowodem na zawarcie umowy. Taką samą rolę może też pełnić konwersacja w komunikatorze lub wiadomości e-mail.

Mając dowód zawarcia umowy, w sytuacji kiedy klient nie chciałby Ci zapłacić, możesz nawet zgłosić sprawę na policję.

Odwołania usług

Świadcząc usługi z pewnością spotkasz się również z sytuacją, w której klient odwołuje zamówioną wcześniej usługę. Zgodnie z prawem klientowi przysługuje prawo do odstąpienia w ciągu 14 od umowy zawartej na odległość (dotyczy to nie tylko np. umów zawartych z telemarketerami reprezentującymi duże firmy, ale także np. korepetycji lub usługi budowlanej). Jeżeli jednak poniosłeś/aś pewne koszty (np. dojazdu) a klient bez słowa nie stawił się na umówione miejsce, zawsze warto skontaktować się z nim i poprosić o zwrot kosztów.

Niestety klienci odwołujący usługi lub zwyczajnie niesłowni „zapominalscy” są też częścią prowadzenia biznesu. Warto być na nich przygotowanym zarówno psychicznie jak i w późniejszym okresie prowadzenia działalności również finansowo (poprzez posiadanie odpowiednich oszczędności, a także dywersyfikację dochodów – współpracę z wieloma klientami).

Praca z pieniędzmi

Prowadzenie własnej firmy (nawet początkowo nierejestrowanej) to nie tylko praca z ludźmi, ale również z pieniędzmi. Podstawową różnicą między pracą na etacie, a pracą na własny rachunek jest fakt, że do ręki otrzymujesz kwotę przychodu, a nie dochodu. Choć te słowa brzmią podobnie i może wydawać się, że znaczą to samo, jest między nimi znaczna różnica. Najprościej opisać ją za pomocą równania.

Dochód = Przychód – Koszty

Oznacza to, że ustalając cenę za towar lub usługę musisz uwzględnić zarówno swój zarobek jak i koszty (materiałów, zużycia narzędzi, prądu, dojazdu itd.). Jednocześnie zawsze musisz pamiętać, że otrzymane od klienta pieniądze (zwłaszcza jeśli otrzymasz np. zaliczkę na materiały) nie są w całości Twoje. Jeśli już od początku będziesz wiedzieć jaką część przychodu(nawet w przybliżeniu) trzeba będzie przeznaczyć na konieczne koszty, łatwiej będzie Ci wydać te pieniądze. Jednocześnie jakość Twoich usług z pewnością na tym zyska, jeśli nie kwota kosztów będzie Ci znana od początku, i w związku z tym nie będziesz musiał/a szukać „na siłę” oszczędności.

Targowanie się

Jako osoba prowadząca własną działalność z pewnością spotkasz się również z klientami, którzy będą chcieli się targować. Choć nie istnieje jeden wzorzec klienta, który nie zawsze chce zapłacić pełną cenę usługi, prawdopodobnie nabierając doświadczenia nauczysz się ich rozpoznawać już zanim poproszą o obniżenie ceny. Samo targowanie się nie jest niczym złym i jest obecne np. w handlu od wieków. Warto jednak wiedzieć jak to robić.

Przede wszystkim zachowaj spokój. Kiedy klient próbuje zbić cenę, możesz wspomnieć mu o poniesionych kosztach (w przypadku usług). Warto też zawsze przygotować sobie kilkuprocentowy zapas w proponowanej kwocie zapłaty, tak aby było „z czego opuścić”. Taki rabat, może nawet przyczynić się do tego, że klient do Ciebie wróci.

Jeżeli zajmujesz się handlem, zwłaszcza jeżeli to klient musi dotrzeć do Ciebie, pamiętaj, że to Ty masz lepszą pozycję do negocjacji. Fakt, że klient już poświęcił swój czas i pieniądze (np. na dojazd), sprawia, że będzie bardziej skłonny przystać na Twoją cenę, nawet jeżeli początkowo mówi, że jest ona dla niego za wysoka.

Podatki

Zarówno w tym jak i poprzednim poście mówimy o działalności nierejestrowanej, czyli można powiedzieć „firmą na próbę”. Pomimo nazwy, działalność nierejestrowana wymaga jednak prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów oraz płacenia podatku od uzyskanych dochodów. Dochody te trzeba wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-36.

Warto o tym pamiętać już od pierwszej wykonanej usługi lub sprzedanego towaru, ponieważ pracownicy Urzędu Skarbowego często przeglądają ogłoszenia oraz komentarze zarówno w mediach społecznościowych jak i serwisach ogłoszeniowych w celu skontrolowania osób niepłacących podatków.

A jak prowadzić działalność nierejestrowaną i jej księgowość? Tego dowiesz się z następnego poradnika!

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *