Jak otrzymać nieodpłatną pomoc prawną?
Kto może otrzymać nieodpłatną pomoc prawną/poradnictwo obywatelskie/pomoc mediatora?
Nieodpłatna pomoc prawna, a także poradnictwo obywatelskie lub pomoc mediatora jest kierowana w szczególności do:
- osób młodych do 26. roku życia,
- osób posiadających Kartę Dużej Rodziny,
- seniorów,
- kombatantów i weteranów,
- osób samozatrudnionych – przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (niezatrudniających żadnych pracowników),
- osób w trudnej sytuacji finansowej, których nie stać na opłacenie prawnika.
Z jakim problemem można się zwrócić o poradę prawną?
Z nieodpłatnej pomocy prawnej możesz skorzystać jeśli zmagasz się z jakimkolwiek problemem natury prawnej. Mogą to być np.:
- problemy dotyczące długów,
- problemy z otrzymaniem alimentów,
- nieuzasadnione zwolnienie z pracy,
- problemy związane ze spadkiem,
i wiele innych.
Na poradę możesz zapisać się również jeśli nie masz pewności czy Twój problem jest typowo prawny. Osoba udzielająca porady może skierować Cię wtedy np. do nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Czym jest nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i kiedy się po nie zwrócić?
Z nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego obywatelskiego możesz skorzystać, jeżeli znajdujesz się w trudnej sytuacji życiowej, spowodowanej np.:
- bezrobociem,
- niepełnosprawnością,
- dyskryminacji,
- uzależnieniami,
- trudną sytuacją finansową,
a także innymi przyczynami.
Doradca obywatelski wskaże Ci drogę działania, może skierować Cię do innych instytucji, które pomogą Ci w rozwiązaniu Twoich problemów.
Czym jest nieodpłatna mediacja i kiedy się po nią zwrócić?
Nieodpłatna mediacja jest kierowana do wszystkich osób, które znalazły się w sytuacji konfliktowej i poszukują z niej pokojowego wyjścia. Mediator pomaga porozumieć się stronom konfliktu, tak aby sprawa nie trafiła do sądu, a także wtedy, kiedy rozpoczęło się już postępowanie sądowe.
Jak zapisać się na poradę?
Na poradę prawną można zapisać się na stronie internetowej https://zapisy-np.ms.gov.pl/

W pierwszym kroku należy wybrać miejsce porady. Punkt pomocy znajduje się w prawie każdej gminie.
Następnie możesz wybrać czy chcesz skorzystać z porady w trybie stacjonarnym, czy potrzebujesz porady telefonicznej lub porady w innym miejscu niż punkt pomocy. Możesz również zaznaczyć, że potrzebujesz pomocy tłumacza języka migowego. (Taka potrzeba powinna być zgłoszona co najmniej 3 dni robocze przed planowaną poradą.)
Następnie możesz już wybrać termin wizyty. Terminy nie są odległe. Często można umówić wizytę już następnego dnia.
Jakie dokumenty zabrać ze sobą?
Na poradę zabierz ze sobą wszystkie dokumenty, które dotyczą Twojej sprawy. Zabierz również dokument tożsamości – np. dowód osobisty. Oprócz tego napisz też oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Dodatkowo jeśli jesteś samozatrudnionym przedsiębiorcą, sporządź oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników w ciągu ostatniego roku, a także zabierz ze sobą wszystkie zaświadczenia o otrzymanej w ostatnim roku pomocy „de minimis”.